Project

Cronos Mechelen

De opstart van een nieuwe werkplek- en community

Cronos Groep is een diverse groep actief in meerdere innovatieve sectoren. Ze wil een katalysator zijn in het vertalen van wetenschappelijk onderzoek rond nieuwe technologieën naar zakelijke oplossingen toe. De bedrijven onder Cronos Groep zijn voorlopers in het introduceren en gebruiken van nieuwe en innovatieve technologieën naar bedrijven toe in diverse sectoren die dikwijls onderhevig zijn aan ingrijpende veranderingen zoals de Media sector en uitgevers, Banken en verzekeringen, Utilities, …

Cronos heeft haar hoofdkantoor in Kontich maar sloeg ondertussen haar vleugels uit en vestigde zich in Antwerpen, Gent, Kortrijk, Leuven, Brussel,… Ook Mechelen zou een mooie uitvalsbasis voor de groep vormen. De vraag van de groep is dan ook om Cronos Mechelen mee vorm te geven.

Uitdaging

Naast het creëren van een community tussen de verschillende bedrijven en technologieën, zagen we ook potentiëel in samenwerkingen met de stad en scholen. Zo zagen we verschillende noden in de korte- en langetermijnvisie van Cronos Mechelen:

  • Aantrekken van (reeds gevestigde) bedrijven van de Cronos groep in Mechelen.
  • Een community creëren rond de (reeds gevestigde & toekomstige) Cronos-bedrijven en -acties in Mechelen.
    • Samenwerkingsverbanden & co-creatie stimuleren
    • Overkoepelen van operationele noden als receptie, leveringen, infrastructuur,…
  • Het opzetten van een netwerk met de Mechelse scholen.
    • Instroom stagiairs & potentiële werknemers
    • Potentiële nieuwe ondernemingen

Wat deed Collectief

Cronos Mechelen is spek naar onze Collectief-bek. Letterlijk alle peilers van een community kwamen in dit project aan bod. Aangezien de locatie nog moest worden opgestart, was er zowel nood aan een nieuwe fysieke locatie, communicatie én een eventplanning. Een totaalconcept waarbij we onze peilers vanaf het prille begin mooi met elkaar verwoven.

We gingen van start met een prachtig pand vlakbij het station van Mechelen. De inrichting kreeg een facelift. Hiervoor verzamelden we input bij potentiële huurders. Een mooie samensmelting van onze pijlers ‘locatie’ en ‘communicatie’ dus! Aan de hand van deze input maakten we een ‘customer journey‘ op. Met deze methode interpreteer en visualiseer je verzamelde inzichten over klanten (in ons geval potentiële huurders) in een tijdslijn. Op die manier kregen we inzicht in de totale ervaring die potentiële huurders hebben wanneer ze bij Cronos Mechelen zouden werken. Hun behoeften en problemen die daarbij mogelijks een rol spelen, komen zo ook snel naar boven. Zo merkten we al snel dat verschillende bedrijven graag een werkplek in een open space wilden huren maar wel zonder hierbij de eigenheid van hun eigen bedrijf te verliezen.

Aan de hand van de customer journey en een moodboard gingen we aan de slag met enkele interieurarchitecten. Zij bedachten een concept dat flexibel genoeg was om in te spelen op de mogelijke groei van de bedrijven en waarbij elk bedrijf de mogelijkheid had om zijn eigen identiteit te tonen.

Communicatie
  • Interne communicatie met potentiële huurders
  • Opstellen van een communicatieplan voor de buitenwereld
  • Samenstellen van een ‘onboarding-pakket’ voor nieuwe bedrijven
Events
  • Opstart van een afterworkprogramma
Locatie
  • From scratch, yay :-)
  • Opstellen van een customer journey: welke noden zijn er? Waar moeten we rekening mee houden in het ontwerp?
  • Samenwerking met interieurarchitecten om tot een interieurontwerp te komen dat past bij de community die Cronos Mechelen voor ogen heeft.

Gerelateerde berichten

Benieuwd wat we voor jou kunnen doen?

Menu