February 7, 2023
-
Book review
Employee Engagement, what else?
Onze HR - & Community consultant Joy las het boek ‘Employee Engagement, what else?’ van Inge Van Belle en Klaus Lommatzsch. Ze schreef een beknopte book review met enkele take-aways. You can thank her later!
“Onderzoeksbureau Gallup stelt dat maar liefst 87% van de medewerkers zich niet geëngageerd voelt ten aanzien van hun werkgever”
Vanuit deze insteek vertrekt het boek “Employee Engagement, what else?”, geschreven door Inge Van Belle en Klaus Lommatzsch. Een sterke en unieke bedrijfscultuur met een focus op employer branding en employee engagement zorgt ervoor dat medewerkers zich meer betrokken zullen voelen, helpt om talenten aan te trekken, zorgt voor betere retentiecijfers en een hogere klanttevredenheid. Is dat niet waar we allemaal naar streven als organisatie?
“Happy employees ensure happy customers. And happy customers ensure happy shareholders. In that order”
Met concrete voorbeelden, uit verschillende sectoren en bedrijven, nemen de auteurs ons mee in de hedendaagse uitdagingen waar HR en Marketing voor staan. De grens tussen beide vakgebieden is dan ook steeds meer aan het vervagen, net zoals de grens tussen employer brand and consumer brand. 90% van de bedrijven verwacht de komende jaren voornamelijk te concurreren op basis van de ervaring van de klant. Met andere woorden: de medewerkersrol zal cruciaal zijn.
“Recruitment IS marketing. If you are a recruiter nowadays and you don’t see yourself as a marketer, you are in the wrong profession.”
Een aantal zaken uit het boek die ons zijn bijgebleven:
1. De uitdaging van een unieke organisatiecultuur: Een organisatiecultuur is onzichtbaar, zit in de muren van je bedrijf en kan je niet kopiëren. Een cultuur is wel maakbaar, maar wat werkt voor het ene bedrijf, werkt niet voor het andere. De uitdaging is dus om een unieke cultuur te creëren waar talent kan excelleren. Dit is ook één van de grote redenen waarom we bij Collectief maatwerk leveren aan organisaties. Ieder bedrijf is anders en heeft andere noden.
2. Het belang van Learning & Development: 58% van de werkende bevolking voelt zich meer aangetrokken tot bedrijven met een focus op persoonlijke ontwikkeling en permanent leren. In deze tijden is dit helaas een van de eerste dingen waarop organisaties besparen. Maar dit biedt een concurrentievoordeel in de war for talent. Via een Learning & Development programma kan je net het verschil maken voor je (potentiële) medewerkers: je creëert engagement, meer loyaliteit en daardoor ook betere retentiecijfers. Als we spreken over de ontwikkeling van medewerkers, denken we namelijk ook aan doorgroeimogelijkheden. Eén op de drie medewerkers verlaat het bedrijf omdat ze geen doorgroeimogelijkheden hebben. Investeren is dus de boodschap, iets wat we bij Collectief ten volle aanmoedigen.
3. Meten is weten. In de huidige tijden is er een overvloed aan data waar HR gebruik van kan maken. Denk bijvoorbeeld aan data die je haalt uit tevredenheids-enquêtes en evaluaties. De inzichten die uit deze data komen kunnen een meerwaarde leveren voor medewerkers maar ook voor de organisatie zelf. HR analytics in kaart brengen zorgt ervoor dat je talent kan identificeren, de performantie van HR kan verhogen en het verloop in kaart kan brengen.
Kortom, een mustread voor iedereen binnen een marketing en/of people functie. 😉