March 7, 2023
-
Je hebt de naam ‘ChatGPT’ wellicht al eens horen vallen. Deze nieuwe tool heeft de wereld al snel veroverd en wordt dagelijks ingezet door professionals, studenten en iedereen daartussen.
HRM en Chatbots: hand in hand of oog om oog?
Je hebt de naam ‘ChatGPT’ wellicht al eens horen vallen. Deze nieuwe tool heeft de wereld al snel veroverd en wordt dagelijks ingezet door professionals, studenten en iedereen daartussen. Artificiële intelligentie (AI) wordt elke dag slimmer, sneller en breder inzetbaar. Maar wat is de impact hiervan op onze job? Zal HR binnenkort geleid worden door Chatbots? Kunnen de HR-collega’s vervangen worden door ChatGPT?
Kort gezegd is het antwoord ‘neen’. Er zijn nog te veel beperkingen. Bovendien hebben complexe processen nood aan een human touch. Dat gezegd zijnde, kan AI wél een mooie aanvulling vormen op onze mankracht.
ChatGPT in een notendop
Eenvoudig gezegd is ChatGPT een chatbot die door middel van artificiële intelligentie antwoorden genereert op de vragen die jij stelt.
Een chatbot is een soort geautomatiseerde gesprekspartner die probeert om op een zo’n menselijk mogelijke manier een gesprek te voeren met jou. Hij kan onder andere complexe teksten schrijven, nauwkeurige antwoorden geven en samenvattingen maken.
Hoe past ChatGPT in de Employee Lifecycle?
Chatbots kunnen ingezet worden in verschillende branches binnen HR. Denk maar aan het schrijven van een vacaturetekst, het opstellen van communicatie, het maken van planningen, etc. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Ter illustratie hiervan, tonen we wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn binnen Collectief.
De Elevator-pitch van een chatbot
Nu je van ons hebt gehoord wat de mogelijkheden zijn, laten we de chatbot in kwestie ook eens zelf aan het woord.
Hieronder legt ChatGPT uit op welke manier je hem kan inzetten ter HR-ondersteuning. Kan hij jou overtuigen?
Geen vervanging van een persoon, wel een aanvulling
Ben jij helemaal verkocht door het verkooppraatje van ChatGPT? Of ben je net wat geïntimideerd? Maak je geen zorgen. Zoals al eerder vermeld, is een chatbot verre van een vervanger van je job. Net zoals elke andere technische toepassing, heeft ook een chatbot zijn grenzen en beperkingen.
Zo krijg je bijvoorbeeld geen correcte bronvermelding. ChatGPT baseert zijn antwoorden op oneindig veel data, verspreid over het hele internet, dat zelfs hij er niet meer aan uit kan. Wanneer je vraagt om een bronvermelding toe te voegen, is de kans zelfs groot dat de tool zelf bronnen uit zijn mouw schudt.
Deze “bronnen” kunnen daarnaast ook verouderd zijn. Vandaag de dag worden de antwoorden van ChatGPT gegenereerd uit data die verworven is vóór september 2021. Erg oud is dit dus niet, maar wel belangrijke informatie om in het achterhoofd te houden wanneer je vraagt naar hedendaagse trends.
Ook is de gegenereerde data niet onbevooroordeeld, waardoor de tool soms stereotiepe assumpties maakt. Zo zal je antwoord ‘zij’ bevatten wanneer je een vraag stelt over een verpleegkundige, en ‘hij’ wanneer je vragen stelt over een bouwvakker. Het garbage in, garbage out-principe, om het zo te stellen.
Als laatste is het aangewezen om de chatbot te gebruiken voor wat hij bedoeld is: als taalbot. Wanneer je vraagt om bijvoorbeeld rekensommen te maken, is de kans reëel dat je een (overtuigend) fout antwoord krijgt. Kijk maar naar het antwoord dat deze persoon kreeg:
Het verdict
Je mag op je twee oren slapen: chatbots zijn lang niet geavanceerd genoeg om een persoon te vervangen. Ze kunnen repetitieve en uitvoerende taken op zich nemen, en kunnen zeker dienen ter inspiratie, maar het complexe denkproces van een volwaardige werknemer zit er niet in.
En jij, beste lezer? Zie jij het zitten om zij aan zij te werken met een chatbot? Of toch nog niet?