February 7, 2023

-

Tips voor een vlotte reboarding na maanden thuiswerken

Tips voor een vlotte reboarding na maanden thuiswerken

Tips voor een vlotte reboarding? Nu al? Wel: COVID-19 is het land nog niet uit, maar laat dat ons niet tegenhouden om al na te denken over de toekomst! We zijn immers gelukkig stilaan on the road to recovery en dus start er her en der in het bedrijfslandschap weer wat op. Hoe zorg je er nu voor dat de terugkeer van je medewerkers zo soepel mogelijk verloopt? Waar ligt de balans tussen paniek voorkomen en inspelen op gegronde zorgen? Hoe onderhoud je je toffe groepssfeer? Voor al die vragen reiken wij 5 concrete tips aan voor een vlotte reboarding waarmee je meteen aan de slag kunt. Ook wanneer je terug up-and-running bent, blijven het trouwens interessante maatregelen.

Je kent Collectief: wij verdelen de tips onder binnen onze drie pijlers: #Locatie #Communicatie en #Events.

1- Geen ‘voorzorg’ zonder ‘zorg’

Het woord zegt het zelf al: zorg = zorg. In alle voorbereidingen mogen we het menselijke aspect zeker niet uit het oog verliezen. Maatregelen zijn belangrijk, maar als bedrijf bepaal je de sfeer daarrond voor het grootste stuk zelf. Zorg voor genoeg en heldere communicatie én vraag om input van je medewerkers. Participatie maakt dat mensen meer geneigd zijn om regels na te leven. Bovendien voelt iedereen zich zo gehoord. Gaan jullie dus terug naar een fysieke kantooromgeving? Zorg dan voor elkaar. Niet iedereen vindt het spannend op een leuke manier, dus toets geregeld bij elkaar af. Las pauzes in om (op afstand) koffie te drinken en (kort) bij te babbelen, ga samen vijf minuutjes wandelen … Het hoeft niets serieus te zijn. Rust in ’t koppie zorgt voor rust in ’t werk. Dat vertaalt zich automatisch naar beter werk dan dat van een gestresseerde mens. Trust us. #Communicatie #Locatie

2- Safety first

Waar we met Collectief normaal gezien volop inzetten op mensen bij elkaar te brengen, moeten we ze nu uit elkaar trekken. Hoor je ons Collectief hartje breken? Het is echter wat we moeten doen, willen we zorgen voor een veilige werkplek. In onze vergaderruimtes halveren we de standaard capaciteit. Tja, minder meetings houden dan, hé. You get some, you lose some. In de keuken en eetruimtes moeten we tussen twee collega’s een stoel laten. Gelukkig moeten we voorlopig onze eigen lunch meenemen, want anders zou de pot choco doorgeven spectaculaire dimensies aannemen. Er kleeft ook geel-zwarte tape op de vloer ondertussen om afstand aan te geven. ’t Lijkt dus nog nét niet alsof we een radioactieve kerncentrale zijn. Danger, but make it fashion. #Locatie

3- Remote is het nieuwe norm- de nieuwe norm

We zijn het ondertussen wel gewend om thuis te werken dus op zich is dit ‘nieuws’ al niet ‘nieuw’ meer. Integendeel, het maakt dat terug naar kantoor gaan ondertussen zelfs wat onwennig voelt. Wie op voorhand grommelde bij het idee aan thuiswerken, ontdekte ondertussen de voordelen. Je spaart tijd uit die je in de file zou spenderen, je hoeft er niet constant piekfijn uitgedost bij te lopen, je kunt al eens een extra keer op de ‘snooze’-knop van je wekker duwen, pannenkoeken als ontbijt maken, is plots een optie et cetera. Werkgevers alom merken overigens dat het allesbehalve afbreuk doet aan de werkprestaties. Misschien is het dus toch geen stom idee om in team te bekijken of jullie een afgesproken aantal dagen per week/maand thuis kunnen blijven werken? Pannenkoeken voor iedereen! Wie zei dat die tips voor een vlotte reboarding saai moesten zijn? #Communicatie #Locatie

4- Wat de Oosterweel kan, kunnen wij ook

Het lijkt poepsimpel en net daarom zien we het soms compleet over het hoofd: de verbinding tussen de collega’s. Dat kreeg natuurlijk ook een andere/extra dimensie sinds de coronatijden. Informele babbels doen echter al-tijd deugd, of dat nu van thuis uit of op kantoor gebeurt. Het blijft absoluut belangrijk om te investeren in de relatie met je medewerkers en in hun relatie onderling. Zorg overigens ook voor een verbinding tussen de thuiswerkers en de collega’s op kantoor. Bedrijven splitsen zich tegenwoordig al eens op in team A en B; team A mag dan op maandag, woensdag en vrijdag naar kantoor komen terwijl team B dat op dinsdag en donderdag mag. Top, natuurlijk, maar beide teams moeten ook nog contact met elkaar kunnen houden, anders krijgen we allemaal wel heel ’t Eiland-achtige toestanden. #Communicatie

5- Ik ben blij dat gij in mijn team zit

Speaking of: veel bedrijven houden in de zomer hun teambuilding dagen, maar ja… Die vallen nu massaal in het water. Or do they? Er zijn best veel alternatieven te verzinnen. Toegegeven: niet hetzelfde, maar dat mag de pret niet drukken! Wat doen wij? Wij sturen binnenkort ‘apéro-postpakketjes’ op naar onze medewerkers. Er zit een persoonlijk kaartje bij en het pakket bevat (alcoholvrije) Martini en borrelnootjes. Proosten doen we dan wel via video. Niet slecht, maar kan beter? Wacht, we waren nog niet klaar! We hebben ook een Spotify Playlist samengesteld voor heel Hyperion dus als collega’s de QR-code scannen uit hun postpakket, kunnen ze die tijdens het aperitiefje afspelen (en aanvullen, hallo participatie)! Daarbovenop anticiperen we op het feit dat een staycation in België tof klinkt, maar met onze doorsnee weersvoorspellingen niet noodzakelijk een succes wordt. Daarom steken we ook een cinematicket in elk pakketje. Ready, popcorn, go! #Communicatie #Events

Kan jouw team nog wat hulp gebruiken met het leggen van verbindingen of heb jij een origineler coronaproof teambuilding idee? Let us know/Make us jelly in een mailtje!👇

Contact

Zin
om samen
te werken?

Neem contact op

Marjolein

Founder
& Community Builder

marjolein@collectief.be

Joyce

Co-Founder
& HR Business Partner

joyce@collectief.be