De evenementensector staat compleet op zijn kop, want ja: corona. 🙄 Andere sectoren en bedrijven maken relatief vlot de switch van offline naar online, maar…wat met evenementen? Hoe ga je van offline naar online events zonder aan authenticiteit in te boeten? Een festival van duizend bezoekers kan je lastig in zijn geheel streamen via Zoom. Even creatief zijn en omdenken dus. Bij Collectief is een van onze drie pijlers #Events en ook wij krabden even peinzend in het haar. Wat hebben wij erop gevonden?

Win-win-win-win-win-…

Voor ons project Circuit x Plein Publiek moesten we de zaken absoluut anders aanpakken. We hadden van alles gepland van documentaire screenings tot festivals, maar niets daarvan gaat door. Toegegeven: we waren er even niet goed van, maar ain’t no mountain high enough! We bedachten dus allerlei alternatieven. In plaats van fysieke evenementen te organiseren, switchten we naar online events. We lieten de workshops waar onze volgers al naar hadden gevraagd (en ook tutorials) opnemen door in-house experten. Op die manier betrokken we de community en voorzagen we niet zomaar van random content. We willen immers vooral distributiekanalen zijn tussen onze experten (die authentieke en belangrijke verhalen en expertise ter beschikking stellen) en onze volgers.

Het leuke van de tutorials is dat ook het ‘bredere community verhaal’ aangesneden wordt. Workshopgevers beloonden we, bijvoorbeeld, met een cadeaubon voor een lokale, duurzame winkel. Winwin, want wij hebben content, onze experten krijgen iets leuks voor hun inspanningen én lokale handelaars kregen steun toen hun fysieke winkel nog dicht was. De leukste tutorials passeerden de revue. Dat zorgde ervoor dat mensen elkaar al snel de tip gaven om naar ons kanaal te komen kijken. Resultaat? Eigenlijk kwamen er op korte tijd een pak volgers bij. Ze stimuleerden mekaar enthousiast om thuis van alles uit te proberen. Wij blij, natuurlijk, want verbindingen tussen mensen leggen en zo, je weet wel: onze core values. No biggie.

Tips ‘n tricks voor en door de community

Los van de tutorials, zetten we ook stevig in op de Instagram Stories. In november dachten we nog dat we een originele actie hadden met onze adventkalender (elke dag postten we een duurzame tip of een wist-je-dat-je in het aftellen naar Kerstmis). Ondertussen zijn we er echter achter dat de Stories een dankbaar medium zijn om elke dag iets te sharen zonder dat het overkill is. De hele maand mei deelden we dus dagelijks een tip in verband met #meiplasticvrij. In juni ging het dan weer over #staycation. Nu we best in België zomeren, is het immers wel leuk om hidden gems te ontdekken en ideetjes bij elkaar te sprokkelen.

Voor al die tips vroegen we opnieuw input aan onze volgers én experten. We zorgden niet klakkeloos voor content die we zelf tof vinden, maar vroegen wat onze volgers graag wilden weten. Dat koppelden we terug naar de experten. Op die manier waren het tips waar de volgers écht iets aan hadden. Wist je, bijvoorbeeld, dat er een eco-tour bestaat doorheen Antwerpen? Je ontdekt er adresjes en tips om je levensstijl duurzamer te maken. Of wat dacht je van een bezoekje aan het M HKA voor een dagje hedendaagse kunst én een lekker drankje op hun rooftop terras? De tips blijven binnenstromen, net als de reacties die we krijgen van volgers die iets nieuws ontdekten en hun ervaringen met ons deelden. We bundelen de Stories per week ook in een overzichtpost op Instragram. Ook daarop krijgen we de leukste reacties. Su-per-tof.

#TousEnsemble

We kunnen er zo halleluja over doen als we willen, ook wij geven toe: the real deal is en blijft iets anders. Wat missen we en waarom is dat zo vitaal? Geef toe: op een festival is het allerfijnste niet het eten of de muziek, maar die samenhorigheid. Met je vrienden (of met vreemden) lichtelijk tipsy naar je favoriete artiest kijken? Dan voel je verbondenheid en is de wereld  helemaal rooskleurig. Hoe breng je zo’n totaalconcept met authentieke feels naar de huiskamer? Met andere woorden: hoe ga je van toffe offline naar evenwaardige online events? We gaan niet flauw doen en pretenderen dat het perfect kan, maar we doen wél ons best om acties te lanceren die erop lijken.

Wat doet iedereen graag; waar kijken we allemaal naar uit? Terrasjes, dat kwam als eerste in ons op. Zo gezegd, zo gedaan! We probeerden met het aperitiefpakket voor onze collega’s bij Hyperion zo veel mogelijk van de beleving ‘samen aperitieven’ mee te geven. You know: omdenken en veranderen van offline naar online events. Zo voorzagen we niet enkel eten & drinken, maar maakten we ook een muzieklijst op Spotify die tijdens het apéro-momentje opgezet kan worden. Als we met alle collega’s tegelijk starten en de playlist op hebben staan (en daar bovendien eigen verzoeknummers aan toevoegen), voelen we ons vanzelf alweer een tikkeltje meer verbonden, wedden?

Dat er ook een cinematicket in het pakket zit, is ineens mooi meegenomen om punten te scoren 😉.

Wat doe jij om je evenementen of activiteiten een andere vorm te geven? Heb je tips voor ons of wil jij net tips van ons krijgen? Laat zeker een berichtje na in de comments (leren van elkaar, jippie jippie) of neem contact op voor meer concrete hulp. See you soon? Alvast een fijne zomer en euhm…schol, hé 😉!

 

Menu