April 1, 2019
-
Van Community Building naar Employer Branding
Extern winnen is intern beginnen
In enkele blogs kan je het al lezen: Veel bedrijven pakken Employer branding nog verkeerd aan. De focus ligt nog te vaak op instroom, en te weinig op het behouden van huidige werknemers. En daar is Collectief het helemaal mee eens. Employer branding is hot, er worden al veel marketing budgetten aan gespendeerd. Maar er is één cruciale stap die de meeste bedrijven overslaan. Laat dat nu net datgene zijn waar wij goed in zijn ;-)
Bedrijven moeten er eerst voor zorgen dat wat ze verkondigen in hun Employer branding campagnes, ook waar is. Extern winnen is intern beginnen. Employer Branding wil tonen waarom het leuk is om voor jou bedrijf te werken. Maar is het dat ook? Met Community building willen we die eerste stap zetten.
Community building zal ervoor zorgen dat de effort die Employer branding van een bedrijf vraagt (bloggen, posten, spreken, …) niet enkel van de bedrijfsleiders of marketing budgetten moet komen. Eens de medewerkers het eens zijn over de meerwaarde van de werkgever, zal deze als community naar buiten komen en positief getuigen. Dit verhoogt de geloofwaardigheid van je Employer branding campagne enorm.
Die eensgezindheid over de meerwaarde van de werkgever, moet vaak nog gecreëerd of versterkt worden. Eens deze intern duidelijk is uitgesproken, is het makkelijker om dit ook extern uit te dragen.
Daarnaast moet je werknemers ook motiveren voor hun engagement. Misschien heb je inderdaad een leuk bedrijf, en zijn je werknemers positief over jouw bedrijf. Dat wil nog niet zeggen dat ze zich zullen engageren om deze boodschap te communiceren naar de buitenwereld. Er moet een platform zijn waarop je de medewerkers kan motiveren, en misschien wel kan belonen voor hun engagement. Dit doet de positiviteit nog stijgen. Zolang werknemers die zich minder engageren niets hoeven te verliezen.
Ondertussen is duidelijk dat Employer branding zowel een intern als een extern werkje is en dat Collectief wil inzoomen op het intern deel. Dit intern deel van employer branding gaat hand in hand met Community building.
Natuurlijk zijn er een aantal zaken die uit de handen van HR liggen. En dat zijn de pijlers die wij als community builders onder handen nemen om van je medewerkers ambassadeurs te maken.
De locatie kan voor meer dan alleen een aangename sfeer zorgen. Het kan je medewerkers ondersteunen in hun job. Afwisseling, inspiratie, efficiëntie,… kunnen een doel zijn tijdens het aanpakken van de werkplaats.
Events kunnen verschillende doelen hebben. Het communiceren van een moeilijke boodschap op een aangename manier. Een platform waarin medewerkers van elkaar kunnen leren. Maar ook gewoon plezier maken kan zorgen voor een samenhorigheid, die er eerder niet was.
Communicatie is de meest voor de hand liggende pijler. Door de juiste communicatie en communicatie toe te staan in verschillende richtingen voelen medewerkers zich betrokken. Hier zijn vaak andere tools en platformen voor nodig.
Al bezig met Employer branding? En benieuwd waar Community management het verschil kan maken? Get to know us!