Community Building

Onderzoeksproject Art@Home voor Cultuurconnect

Project info

De klant

Cultuurconnect informeert, inspireert en helpt de cultuursector om mee te gaan in digitale innovatie. Technologie en digitalisering hebben steeds meer impact op het dagelijkse leven van mensen en op hun cultuurbeleving. Vanuit haar maatschappelijke opdracht stimuleert Cultuurconnect de digitale innovatie in de sector van lokale bibliotheken, podiumhuizen en besturen.

De uitdaging

Door Covid moesten de deuren van cultuurhuizen lange tijd gesloten blijven. Het innovatieteam van Cultuurconnect startte daarom een onderzoeksproject “Art@home” - met als doelstelling om de beleving van en rond digitaal artistiek werk te vergroten. Voor dit project was Cultuurconnect op zoek naar expertise omtrent interactie, participatie en communityvorming van het publiek bij het 'beleven' van digitale artistieke producties. Hiervoor klopten ze aan bij Collectief. Wij gingen aan de slag met de inhoudelijke invulling en conceptvorming van het stuk omkadering.

De implementatie

Community heeft alles te maken met een plek waar mensen samenkomen en zich verbonden voelen, fysiek of digitaal. Die verbondenheid uit zich in iets gemeenschappelijks dat een band creëert: een thema, een gezelschap, een genre, … Een belangrijke rol van een cultuurhuis is mensen samenbrengen rond onder andere dergelijke gemeenschappelijke aspecten. De vraag die we ons stelden was dus hoe deze rol (het ‘samenbrengen rond…’) kon gefaciliteerd worden bij digitaal artistiek werk.

Om niet de piste van livestreams en captaties van live voorstellingen te kiezen, onderzochten we andere formats waarbij de toeschouwer meer is dan enkel ‘kijker’. Een van de belangrijkste elementen hierbij was dat het publiek het gevoel had dat ze een rol te spelen hadden. Collectief bedacht daarom ideeën om het publiek te betrekken bij het consumeren van digitaal artistiek werk (beleving vergroten door middel van interactie) enerzijds en om het publiek te betrekken bij het creatieproces van dit werk (participatie) anderzijds.

Na een korte onderzoeksfase lieten we onze creativiteit de vrije loop gaan en kwamen we met allerhande ideeën als content voor een digitaal platform: van een virtuele meet & greet, digitale kunstenaar-moodboards, re-enactment sessies, watch parties,… tot online viewing rooms. De ideeën brachten we samen in één format: een centraal digitaal platform dat fungeert als verzamelplaats voor all things digital creative met meerdere functies. We bedachten een VR omgeving met avatars waarbij je - naar analogie met een fysiek cultuurhuis - verschillende stappen doorloopt in het ervaren van artistiek werk. Onze klassieke customer journey goten we hiervoor in een ‘visitor journey’ jasje om het volledige proces te doorlopen: van het kopen van een ticket voor bv een voorstelling tot het napraten in de lobby na afloop van die voorstelling.

Door middel van het platform zou een online community gecreëerd kunnen worden die tegelijk ook het volledige (fysieke) aspect van cultuurhuizen zou kunnen versterken. Daarnaast zagen we een grote meerwaarde in het gebruik van socialemediakanalen die zorgen voor enerzijds eigen content maar ook fungeren als middel om bezoekers naar het platform te sturen en vice versa. Hiervoor stelden we een communicatie- en contentplan op.

De resultaten

Het innovatieteam van Cultuurconnect heeft heel wat dingen uit het traject met Collectief gebruikt en onder andere een digitaal festival georganiseerd in een virtuele omgeving. De inzichten uit het onderzoek Art@Home werden door Cultuurconnect gebundeld in een artikel waar wij ook onze input voor mochten leveren. Je kan het hier lezen.

Hoe we aan de slag gingen

No items found.

Contact

Zin
om samen
te werken?

Neem contact op

Marjolein

Founder
& Community Builder

marjolein@collectief.be

Joyce

Co-Founder
& HR Business Partner

joyce@collectief.be