Employee experience
Een employee experience traject voor IW
Project info
In het kader van continuous improvement, gingen we met IW aan de slag met ons Employee experience framework om verder te bouwen aan sterke verbindingen tussen de medewerkers. Aan de hand van dit framework verzamelden we waardevolle inzichten en bijdragen van de medewerkers. Op basis van deze inzichten gingen we tijdens een vervolgworkshop aan de slag om de doelstellingen van de medewerkers om te zetten in concrete projecten. Zo zetten we samen in op meer engagement voor een sterke community!
Hoe we aan de slag gingen
Om een goed beeld te krijgen van welke oplossingen er nodig zijn om de community op een juiste manier te engageren, gingen we samen met de collega’s van IW van start met een community scan. Gedurende +/- 1,5u deden we op basis van ons Employee Experience Framework een analyse van de huidige community. Zo brachten we de wensen en noden op de werkvloer en binnen de organisatie in kaart en kregen we ook meteen concreet inzicht in de werknemerstevredenheid.
De inzichten uit deze community scan werden na afloop verwerkt in een geschreven én visueel verslag (in postervorm).
Enkele maanden na afloop van de community scan, pikten we tijdens het teambuildingsweekend van IW de draad van ons Employee experience traject weer op met een workshop (+/- 5u). Doelstelling hiervan was om de ideeën die door de medewerkers zelf werden aangereikt tijdens de community scan te concretiseren.
De medewerkers werden voor aanvang van de workshop in kleine groepjes verdeeld, gebaseerd op hun voorkeuren en interesses van de aangereikte ideeën. Zo creëerden we bij hen alvast extra engagement om aan de slag te kunnen gaan met een topic dat hen nauw aan het hart ligt.
Voor de workshop werd beroep gedaan op het ‘what, how, why & when’-principe: met welke plannen gaan de collega’s graag aan de slag? Waarom is dit belangrijk voor hen, voor het team en voor de klanten? Hoe zullen ze dit plan tot uitvoering brengen? En in welke tijdspanne?
Door middel van verschillende oefeningen en structuren kregen de medewerkers ownership. Ze kregen zelf de kans om aan de slag te gaan met verbeterpunten en valkuilen. En dus ook om zelf een gepaste oplossing voor te stellen en deze te projecteren op een tijdslijn. Dit alles werd samen in kaart gebracht met enkele concrete plannen en doelstellingen als resultaat.
De volledige workshop werd samengevat in een lijvig draaiboek dat als naslagwerk of leidraad dient voor verdere opvolging van de besproken plannen. Op basis van het draaiboek zijn de collega’s tot op heden aan de slag om de plannen te vertalen naar implementatie in de praktijk.
Dit traject kan ook nog verlengd worden met verdere opvolging en ondersteuning in de vorm van consultancy.
Volgende project