Community Building
Aantrekken en engageren van Innovatie Ambassadeurs bij NMBS
Project info
NMBS heeft een innovatieteam met 8 innovatieverantwoordelijken. Zij worden omringd door 80 innovatie-ambassadeurs die de innovatievibes doorheen het bedrijf moeten verspreiden.
Door covid is de community de verbinding een beetje kwijtgeraakt. Het innovatieteam wilde daarom de ambassadeurs opnieuw motiveren en ervoor zorgen dat ze 100% betrokken zijn bij hun rol als innovatie-ambassadeur.
Het uiteindelijke doel van de innovatiemanagers was:
Daarnaast hadden ze nog enkele andere vragen over tooling, community richtlijnen, evenementen,...
Hoe we aan de slag gingen
Collectief besloot te werken aan twee belangrijke uitdagingen:
Eerst heeft Collectief gekeken naar wat de gemeenschappelijke wens van de ambassadeurs is: wat is hun motivatie om deel uit te maken van de community? Mensen willen het gevoel hebben dat ze ergens deel van uitmaken (een gedeeld doel); ze willen gezien en gehoord worden (interactie & participatie). Om de ambassadeurs te leren kennen, creëerden we twee persona's voor onze doelgroep. We creëerden ook een customer journey om te kijken naar belangrijke touchpoints in combinatie met de 'why' van onze persona's: sociaal, motiverend & inspirerend.
We creëerden een ambassadeur 'life cycle' die zowel de newbies (awareness) als de alumni's (engagement) omvat.
We organiseerden hiervoor een brainstormsessie met twee van de innovatiemanagers. We lieten onze creatieve sappen stromen en er kwamen heel wat ideeën naar boven. Van awareness (attract & recruit), over onboarding en rewarding tot retain en engagement. In elke stap van de cyclus hadden we moonshot ideeën!
Na deze ideeënfase namen we even de tijd om onze top 10 ideeën eruit te pikken en concreter te maken. Dit bracht ons bij een community strategie; een concreet actieplan. Van het aanscherpen van de community-richtlijnen tot een continuïteits-plan om de cirkel rond te maken.
Het innovatieteam van de NMBS heeft nu een concreet actieplan om zelf mee aan de slag te gaan. Naast dit plan hebben ze ook een goed zicht op welke mogelijkheden er zijn voor de community, geïmplementeerd in een 'community heartbeat'. Deze hartslag omvat pijlers als communicatie en evenementen en geeft een goed beeld van hoe beiden met elkaar verbonden zijn. Ze hebben niet alleen concrete ideeën om uit te voeren, ze hebben ook een heleboel handvatten om de community levendig te houden.
Volgende project